Mål.

Godmorgon kära vänner. Här sitter jag och är vaken. Klockan är sju på morgonen och jag sitter här och dricker té. 
Dom senaste dagarna har jag jobbat med målsättning.  Jag har deltagit i en webbaserad kurs som handlar uppskjutarbeteende, och har lärt mig att ett sätt att bli mer företagsam är att lära sig formulera mål på ett sätt som ökar sannolikheten att de genomförs i tid. Ett mål ska vara specifikt, mätbart, accepterat, realistiskt och tidsbestämt, och ska helst delas upp i delmål och belöningar.
 
Mitt första mål är att gå ner i vikt. Dels för att trivas i mig själv och göra det roligare att handla kläder, dels för att normalisera hormonbalansen i kroppen och få tätare ÄL. Idag väger jag 66kg och är 158 cm lång. Mitt BMI ligger på 26,4 vilket betyder övervikt. Mitt mål är att gå ner åtta kilo på fyra månader. Det betyder ett halvt kilo i veckan eller två kilo per månad. Följer jag den takten kommer jag väga 63 kilo i början på juli och 58 kg den första september.
En grundläggande princip inom psykologin är att "ju längre bort en belöning infaller, desto mindre påverkan har den på vårt nuvarande beteende". Därför kommer jag se varje halvkilo som ett delmål och be pojkvännen komma på sätt som jag kan belöna mig själv.
 
Dagens utmaning blir att äta högst 1000 kalorier idag. Jag är inte ute efter att svälta mig själv, men åt så fruktansvärt mycket igår, att jag får hålla igen lite idag. Visste ni förresten att en Jack Daniels Burger på Fridays innehåller 1450 kalorier? O.M.G, säger jag bara. Och jag som tog en glassdrink på det!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: