"Jag ska bara" -sa Alfons.

 En sak som jag har velat berätta dom senaste dagarna är hur senaste mötet med gyn gick. Jag har ju som ni vet gjort en fertilitetsutredning, och i torsdags var det så äntligen dags för "sista mötet" med gyn, där man går igenom alla prover och dskuterar framtida handlingsvägar. 
 
Tyvärr kan jag inte säga att jag känner mig så mycket klokare nu än jag gjorde innan.  Jag fick  veta att mitt amh-värde låg på 3,7, att mitt progestoronvärde såg ok ut och att mannens spermier var finfina. Förutom mina glesa ägglossningar såg läkaren inget större hinder för mig att bli gravid, förutsatt att jag slutar slarva med levaxinet, och försöker gå ner i vikt. Hon tyckte vi skulle fortsätta försöka på egen hand men att vi kunde också ställa oss i kö för IVF om vi ville. För att ställa oss i kö måste vi dock ta ta lite prover först (hiv, tbc och syfilis) och det är det som ligger i pajplajnen nu.
 
Så summa sumarum kan man säga att det är bättre besked än jag vågat hoppas på. Självklart förstår jag att det fortfarande kommer bli svårt. Att glesa ägglossningar är en utmaning i sig när tiden tickar iväg för en ung medelålders kvinna. Men jag har hoppet kvar och det gläder mig så innerligt.
 
 
 
 

Kommentera här: